Krookus kukkii keväällä

Yliopistoseuran kevätkokous 25.4. – professori Juha-Pekka Salminen kertoo luonnon kemiasta

Kevätkokouksessa esitellään vuoden 2021 toimintakertomus ja tilinpäätös sekä tilintarkastajien lausunto. Kokouksessa on asialistalla myös tilinpäätöksen vahvistaminen ja vastuuvapauden myöntäminen hallituksen jäsenille. Kevätkokous pidetään Tauno Nurmela -salissa, Turun yliopiston päärakennuksessa, maanantaina 25.4. klo 18.00.

Seuraa kokousta etänä Zoomin kautta: https://utu.zoom.us/j/67618750123

Luennolla tutustutaan kasvien puolustusjärjestelmiin

Luonnonyhdistekemian professori Juha-Pekka Salminen käy luennolla läpi kasvien kemiaa. Miten kasvit puolustautuvat kemiallisesti ulkoisia uhkia vastaan ja miten me ihmiset hyödymme tästä prosessista?

”Kasvit tuottavat kymmeniä tuhansia erilaisia puolustusyhdisteitä. Niiden avulla on saatu aikaan noin puolet nykyisistä lääkeaineista. Kasvien kemiallinen monimuotoisuus on kuitenkin tieteelle tuntematon asia. Tuomme tätä aspektia nyt kaikille tunnetummaksi Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan ja Luonnollista kemiaa –hankkeen kautta”, professori Salminen kertoo.

Professori Salminen vetää Turun yliopiston kemian laitoksella luonnonyhdistekemian tutkimusryhmää, joka kehittää menetelmiä luonnonyhdisteiden kemialliseen analytiikkaan. Menetelmien avulla he kartoittavat bioaktiivisten yhdisteiden esiintymistä kasvilajeissa, -suvuissa ja –heimoissa, ja puhdistavat lupaavia yhdisteitä tarkempiin aktiivisuustutkimuksiin.

Tiedeluento järjestetään ennen kevätkokousta maanantaina 25.4. klo 17.00 Tauno Nurmela -salissa, Turun yliopiston päärakennuksessa. Muutkin kuin seuran jäsenet ovat tervetulleita kuulemaan esitelmää.

Seuraa luentoa etänä Zoomin kautta: https://utu.zoom.us/j/67618750123

Tutustumiskierros Aurumiin

Luennon jälkeen on mahdollista osallistua Juha-Pekka Salmisen ohjaamalle tutustumiskierrokselle Turun yliopiston ja Åbo Akademin uuteen Aurum-rakennukseen klo 17.30 alkaen. Ilmoittaudu kierrokselle etukäteen alla olevasta linkistä. Kierrokselle mahtuu 15 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmoittaudu kierrokselle tästä