Jukka Pesu väitteli poliittisesta historiasta vuonna 2020 aiheenaan rauhanturvatoiminnan merkitys Suomen ulko-ja turvallisuuspolitiikalle sekä YK-politiikalle vuosina 1956–1990.

TIEDELUENTO: Mikä meitä uhkaa? – sisäinen turvallisuus Suomessa

Ukrainan sota, Suomen Nato-jäsenyys ja kiristyneet suurvaltasuhteet ovat kääntäneet maailman katseet ulkopolitiikkaan ja kansainvälisen järjestelmän muutoksiin. Mutta miten on sisäisen turvallisuuden laita? Aihetta avaa 28.11.2023 klo 17.15 poliittisen historian yliopisto-opettaja Jukka Pesu luennolla Mikä meitä uhkaa? – sisäinen turvallisuus Suomessa.

– Turvallisuus on yksi ihmisen perustarpeista. Sen tutkiminen auttaa meitä ymmärtämään omaa inhimillistä toimintaamme, yhteiskunnallisia intohimoja ja niiden varjopuolia. Nämä teemat eivät ole kiinni yhdessä aikakaudessa, Pesu toteaa.

Luennolla Pesu kertoo, miten Suomen turvallisuusviranomaiset ovat toisen maailmansodan jälkeen pyrkineet vastaamaan sisäisen turvallisuuden uhkakuviin. Miten tässä on onnistuttu ja voiko menneestä ottaa oppia nykypäivän turvallisuusuhkiin? Entä miten voimme torjua näitä uhkia?

– Ulkopolitiikka vaikuttaa sisäiseen turvallisuuteen ja päinvastoin. Erilaiset ilmiöt ja myös uhat liikkuvat maasta ja alueesta toiseen tietotekniikan aikakaudessa lähes reaaliajassa. Verkoston pitää olla jatkuvasti valppaana, Pesu täsmentää.

Monesti uhat ovat seurausta sodista, levottomuuksista ja elämisen perusedellytysten puutteesta, jolloin ihmisten usko tulevaisuuteen järkkyy.

– Myös yksittäisillä vaikutusvaltaisilla henkilöillä ja esimerkiksi terroristijärjestöillä on merkitystä. He voivat käyttää tilannetta edistääkseen omaa aatemaailmaansa ja yllyttää väkivaltaan. Toisaalta uhkakuvat heijastuvat myös turvallisuustoimijoiden käytäntöihin, Pesu jatkaa.

Luennolle voivat osallistua kaikki tieteestä kiinnostuneet eikä siihen tarvitse ilmoittautua. Luento järjestetään Turun yliopiston päärakennuksessa (Yliopistonmäki), Säästöpankki-salissa.

Tervetuloa!