Ensimmäinen Tiedekahvila pidettiin arkeologian ja nykytaiteen museon Aboa Vetus Ars Novan aulassa olevassa Cafe Pegasusissa.

Tiedekahvilassa professori Hannu Salmi herätti keskustelua ja kiinnostusta historiantutkimukseen

Yliopistoseuran ensimmäisessä Tiedekahvilassa tiistaina 29.11. kulttuurihistorian professori Hannu Salmi luennoi vuoden 1827 Turun palosta sekä piika Maria Iisakintytär Vassista, joka usein mainitaan Turun palon mahdollisena sytyttäjänä. Luennolla tarkasteltiin Vassin elämää, Turun paloa sekä sitä, millaista oli olla piika 1800-luvun Turussa.

– Turun palon oikeuspöytäkirjoista voi tulkita, että Maria Vassia pidettiin aluksi vastuullisena palon syttymiseen. Todisteita palvelusväen huolimattomuudesta tulen käsittelyssä ei kuitenkaan löytynyt. Palo lähti liikkeelle tuulen kuljettamasta kipinästä. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä, miten tarina piiasta palon sytyttäjänä jatkoi elämänsä mediassa oikeuden päätöksistä huolimatta. Jopa Topelius dramatisoi kirjoissaan Turun paloa nostamalla piikatytön huolimattomuuden palon aiheuttajaksi, Salmi toteaa.

– Vass eli varmasti aika tyypillisen elämän piikana 1800-luvun Suomen suuriruhtinaskunnassa. Hänelle syntyi kolme lasta, joista kaksi kuoli nuorena. Hän jäi palon jälkeen Turkuun asumaan vaatimattomiin oloihin ja kuoli vuonna 1874 ollessaan 76-vuotias, Salmi tarkentaa.

Luento herätti yleisössä paljon kysymyksiä. Yleisössä ollutta Marjut Kleemolaa kiinnosti erityisesti Vass, josta on historiallisena henkilönä ollut tähän asti vaikea löytää tietoa.

– Marian kohtalo ja Turun palo on surullinen ja samalla kiehtova luennon aihe. Vassin omista ajatuksista ei ole löytynyt lähdeaineistoa, joten Salmi tarkasteli hänen kohtaloaan muiden aineistojen avulla. Se on mielenkiintoinen piirre historiantutkimuksessa. Se antaa tilaa pohdinnalle ja tulkinnalle. Toivon lisää tällaisia luentoja, Kleemola toteaa.

Tiedekahvilassa popularisoidaan Turun yliopistossa tehtävää tiedettä. Yliopistoseura haluaa innostaa ihmisiä tieteen pariin ja herättää keskustelua myös tieteen tekemisestä. Tiedekahvila järjestetään keväisin ja syksyisin turkulaisessa kahvilassa. Luennoitsijoiksi valikoituu tutkijat, joilla on paloa tieteeseen ja taito tartuttaa se eteen päin.