Henkilö kirjastossa selaamassa vanhoja lehtiä.

Ensimmäisessä tiedekahvilassa professori Hannu Salmi tarkastelee Turun palosta syytetyn Maria Vassin elämä

Yliopistoseuran ensimmäisessä Tiedekahvilassa tiistaina 29.11. klo 17.00 kulttuurihistorian professori Hannu Salmi luennoi piika Maria Iisakintytär Vassista, joka usein mainitaan Turun palon mahdollisena sytyttäjänä vuonna 1827. Kuka Vass oli ja mitä hän teki tiistaina 4. syyskuuta, kun poikkeuksellisen tuhoisa tulipalo syttyi ja poltti Turun hetkessä tuhkaksi? Entä mitä Vassin elämä ja kohtalo kertovat meille 1800-luvusta ja millaisten lähteiden kautta sitä on mahdollista tutkia lähes 200 vuotta myöhemmin?

– Palossa tuhoutui kolme neljäsosaa Turun rakennuskannasta ja 11 000 ihmistä jäi vaille kotia. Turussa asui palon aikaan noin 14 000 asukasta, joten katastrofi kosketti jokaista turkulaista. Vassin elämää tarkasteltaessa pääsemme kurkistamaan tuohon lamaannuttavaan palon jälkeiseen aikaan, joka on ollut yksi Suomen historian taitekohdista, Salmi toteaa.

Tiedekahvilassa popularisoidaan Turun yliopistossa tehtävää tiedettä. Yliopistoseura haluaa innostaa ihmisiä tieteen pariin ja herättää keskustelua tieteen tekemisestä. Tiedekahvila järjestetään keväisin ja syksyisin turkulaisessa kahvilassa. Luennoitsijoiksi valikoituu tutkijat, joilla on paloa tieteeseen ja taito tartuttaa se eteen päin.

29.11. klo 17.00
Café Pegasus, Aboa Vetus Ars Nova,
Itäinen Rantakatu 4–6

Tapahtumaan tulee ilmoittautua etukäteen:
utu.fi/tiedekahvila2022

tiedekahvila tunnus