Syyskokouksen yhteydessä tarkastellaan salaliittoteorioiden muutosta

MUOKKAUS: Turun yliopiston 17.11.2021 tekemän linjauksen mukaisesti yliopistossa ei järjestetä yleisötilaisuuksia sisätiloissa huonontuneen koronavirustilanteen vuoksi. Aikaisemmasta tiedosta poiketen luentoa voi siis seurata ja kokoukseen osallistua ainoastaan etäyhteydellä. Linkki tapahtumaan päivitetään tälle sivulle maanantaina 22.11.2021.

Yliopistoseuran syyskokous pidetään maanantaina 22.11.2021. Ennen syyskokousta käytännöllisen filosofian professori Juha Räikkä luennoi salaliittoteorioista. Esitys perustuu hänen uuteen teokseensa Salaliittoteorioiden filosofia Temppeliherroista liskoihmisiin (Gaudeamus 2021).

Räikkä tarkastelee luennolla ”Uusi ja vanha salaliittoajattelu” tunnettujen esimerkkien kautta teorioiden muutosta. Oliko Dianan kuoleman takana Britannian salainen palvelu? Tiesikö Yhdysvaltain tiedustelupalvelu etukäteen WTC-iskusta? Entä sisältyykö koronarokotteisiin 5G-siru? Räikkä tuo luennolla esille, että huhuja salaliitoista on esiintynyt aina, mutta nykyisin salaliittoteorioista puhutaan päivittäin ja teoriat niiden ympärillä ovat muuttuneet. Luennolla syvennytään tarkastelemaan mitä salaliittoteoriat oikeastaan ovat, miten perinteiset salaliittoteoriat eroavat uudesta salaliittoajattelusta ja millaisia eettisiä kysymyksiä ne meissä herättävät. Räikän luento alkaa klo 16.30.

Klo 17.30 alkaa varsinainen syyskokous, jossa käsitellään vuoden 2022 toimintasuunnitelma, talousarvio ja tilintarkastajat. Kokouksessa vahvistetaan myös liittymis- ja jäsenmaksu, valitaan hallituksen sekä neuvottelukunnan puheenjohtaja ja jäsenet erovuoroisten tilalle.

Linkki etätapahtumaan: