Palkinnon saajat Mirka Kuisma (vas), Jori Merikoski ja seuran hallituksen puheenjohtaja Ville Pitkänen.

Seura jakoi kolme väitöskirjapalkintoa kannustaakseen nuoria tutkijoita

Seura jakoi kolme väitöskirjapalkintoa viime lukuvuoden aikana Turun yliopistossa hyväksytyille väitöskirjoille. Palkinnon saivat FT Jori Merikoski matematiikasta, OTT Mirka Kuisma oikeustieteestä ja PsT Oskari Lahtinen psykologiasta. Palkinnoilla Yliopistoseura haluaa kannustaa nuoria tutkijoita ja tuoda esille väitöstutkimuksia, joiden taso on poikkeuksellisen laadukas.

– Tällaisilla nuorille tutkijoille jaettavilla palkinnoilla on suuri merkitys, vaikkakin tutkimuksessa suurin palkinto on aina keksimisen riemu. Tutkimusta tehdessä hyvin iso rooli on itseluottamuksella, jotta uskaltaa tarttua rohkeasti vaikeana pidettyihin kysymyksiin. Nuorelle tutkijalle tällainen palkinto voi olla tärkeä vahvistus, toteaa palkinnon saanut Jori Merikoski.

Väitöskirjapalkinnoilla seura haluaa tuoda esille väitöskirjojen tuottavan laadukasta ja ajankohtaista tutkimusta, mutta myös sitä, että väitöskirjan kirjoittaminen on ainutlaatuinen oppimisprosessi kohti omaa asiantuntijuutta.

– Väitöskirjan tekeminen opetti paitsi tutkimusaiheestani ja tutkimuksen tekemisestä myös itsestäni asiantuntijana. Substanssin kannalta oppiminen tuntui tapahtuvan hiipien: se näyttäytyi väitöskirjatyössäni yömyöhän oivalluksina, mielenmuutoksina ja joskus myös  tutkimuslöydösten uutuusarvon epäilynä. Vaikken ehkä vielä täysin hahmota koko matkaa, väitöskirjan teko ja väittely ovat opettaneet luottamusta omaan osaamiseeni, toteaa Mirka Kuisma.

Jori Merikoski aloitti lokakuussa postdoc-tutkijana Oxfordin yliopistossa ja Mirka Kuisma on siirtynyt töihin korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Oskari Lahtinen hakee kolmen väitöskirjaohjattavansa kanssa rahoitusta mindfulnessin ja myötätunnon tutkimuksen ympärille keskittyvälle tutkimusryhmälle.

Palkitut väitöskirjat:

FT Jori Merikoski, matematiikka: ”Approximations to Landau’s problems on prime numbers”
OTT Mirka Kuisma, oikeustiede: ”Confronting Realities with the Legal Rule: On Why and How the European Court of Justice Changes its Mind”
PsT Oskari Lahtinen, psykologia: “The effects of mindfulness and self-compassion on the well-being of upper secondary education students”

Palkinnot luovutti Turun yliopiston virtuaalisessa avajaisjuhlassa seuran puheenjohtaja Ville Pitkänen (kuvassa oikealla). Yliopiston videoidun avajaisjuhlan voi katsoa täältä: https://www.youtube.com/watch?v=XD41Kfd5UsM