Oikealta seuran hallituksen pj Ville Pitkänen, Sanna Ahvenharju, Miikka Laihinen ja Sami Kurkinen.

Seura antoi TYYlle 100-vuotislahjan ja jakoi väitöskirjapalkintoja

Turun yliopisto ja Turun yliopiston ylioppilaskunta järjestivät TYY:n 100-vuotisjuhlan kunniaksi uuden lukuvuoden Avajaiskarnevaalit Suurtorilla tiistaina 6.9.2022. Seura halusi tapahtumassa muistaa 100-vuotiasta TYYtä ja lahjoitti 25 kappaletta Meta2-lisenssejä Mielen päällä -hankkeeseen. Mielen päällä -hankkeessa edistetään mielenterveysaiheisiin liittyvää puheeksi ottamisen kulttuuria vertaistukitoiminnalla.

– Yliopistoseuran hallitus halusi ohjata lahjasumman opiskelijoiden mielenterveyttä tukevaan toimintaan. Mielen päällä -hanke edustaa tätä työtä parhaimmillaan. Koronavuosien vaikutus ulottuu vielä pitkälle ja hanke tähtää pitkäjänteiseen työhön opiskelijoiden mielenterveyden tukemiseksi, hallituksen puheenjohtaja Ville Pitkänen toteaa.

Iltapäivällä järjestetyssä avajaisjuhlassa seura jakoi kolme väitöskirjapalkintoa viime lukuvuoden aikana Turun yliopistossa hyväksytyille väitöskirjoille. Palkinnon saivat VTT Sanna Ahvenharju tulevaisuudentutkimuksesta, FT Sami Kurkinen farmakologiasta ja PsT Miikka Laihinen kotimaisesta kirjallisuudesta. Palkinnoilla Yliopistoseura haluaa kannustaa nuoria tutkijoita ja tuoda esille väitöstutkimuksia, joiden taso on poikkeuksellisen laadukas.

Palkitut väitöskirjat:

VTT Sanna Ahvenharju: ”Futures Consciousness as a Human Anticipatory Capacity – Definition and Measurement”
FT Sami Kurkinen: ”Cavity-based negative images in molecular docking”
PsT Miikka Laihinen “Tapahtuvia runoja. Kielen materiaalisuus ja lukutapahtuman subjektiviteetti 2000-luvun kirjamuodossa julkaistussa kokeellisessa suomalaisessa runoudessa”