punkki lehdellä.

Osallistu etänä tiedeluennolle: Puutiaiset kaupungissa – liian lähelle pyrkivää luontoa?

Etäluennolla pohditaan 27.4. klo 17.00 puutiaisten urbanisoitumisen vaikutuksia ihmisten terveyteen: millaisen uhan puutiaiset muodostavat kaupunkien ihmisille? Milloin ja missä riski on korkeimmillaan? Miten puutiaisvälitteisiä tautitapauksia voidaan välttää?

– Kaupunkien viheralueilla liikkuu paljon ihmisiä, jolloin siellä elävillä puutiaisilla on enemmän mahdollisuuksia törmätä ihmiseen kuin kauempana asutuksesta elävillä lajikumppaneillaan. Yllättävää on se, että kaupungeissa todettujen borrelioositapausten ja puutiaisten paikallisen aktiivisuuden välillä ei kuitenkaan tunnu olevan suoraa yhteyttä, tutkijatohtori Jani Sormunen pohtii.

Jani Sormunen vetää Turun yliopistolla Urbaanit puutiaiset -hanketta, jossa tutkitaan puutiaisten ja niiden kantamien taudinaiheuttajien esiintymistä ihmisen muovaamissa elinympäristöissä. Luennolla hän esittelee tuoreiden tutkimustulosten avulla puutiaisten ja taudinaiheuttajien esiintymistä Suomen suurimpiin lukeutuvien kaupunkien viheralueilla.

Linkki luentoon: https://utu.zoom.us/j/65074396575
TAI tarvittaessa meeting ID 650 7439 6575

Muutkin kuin seuran jäsenet ovat tervetulleita kuulemaan esitelmää.